Het komt regelmatig voor dat kinderen starten met een individueel traject om vervolgens deel te gaan nemen aan een groepsprogramma. De interventie(s) die worden ingezet sluiten aan op de zorgvraag en interesse van het kind. Zo kan het zijn dat we veel creatieve werkvormen inzetten of juist vaak buiten te vinden zijn om de dieren in te zetten bij de therapie. Tijdens het intakegesprek brengen we de zorgvraag in beeld en kijken we samen naar welke resultaten we toe willen werken.
De individuele begeleiding wordt op afgesproken tijden gegeven in Appelscha en wordt vergoed met een verwijzing van een arts of gebiedsteam.
Zelfstandig spelen en handelen, eigen verantwoording nemen
Je ben goed zoals je bent
Concentratievermogen en focussen
Balans, zowel innerlijk als uiterlijk
Sociaal en invoelend vermogen
Delen, spelen en leren in groepsverband
ACT therapie leert het kind mee te bewegen met dat wat het leven biedt. De interventie geeft
kinderen en hun ouders inzichten en handvaten die zij mee kunnen nemen in hun dagelijks leven.
Het benoemen, herkennen en/of reguleren van emoties kan moeilijk zijn voor kinderen. Als kinderen bijvoorbeeld regelmatig buikpijn hebben van de spanning, heftige boze buien en/of in zichzelf gekeerd raken, kan emotie regulatie therapie helpend zijn. Tijdens deze therapie krijgen de kinderen inzicht in hun gevoelens en emoties en handvaten hoe hiermee om te gaan.
Tijdens psycho-educatie krijgt het kind en/of de ouders/opvoeders voorlichting en meer informatie over de klachten en eventuele gestelde diagnose. Zo krijgt het kind inzicht in zijn of haar aandoening en handvaten hoe hier mee om te gaan. Ook ouders/opvoeders ervaren psycho-educatie vaak als helpend. Zij kunnen het gedrag van hun kind beter begrijpen en kunnen hun kind hierdoor vaak beter begeleiden wanneer het moeilijk gaat.